11

ایمیل مارکتینگ چیست؟ هر آنچه درباره بازاریابی ایمیلی باید بدانید!

اولین ایمیل بازاریابی در سال ۱۹۷۸ ارسال شد و به فروش ۱۳میلیون‌دلاری رسید. ایمیل مارکتینگ ازجمله روش‌های پرکاربرد بازاریابی است و به‌عنوان یکی از کانال‌های مهم‌ بازاریابی در میان SEM ،SEO، بازاریابی وابسته و سایر ابتکارات بازاریابی در نظر گرفته می‌شود. ایمیل مارکتینگ بایدها و نبایدهایی دارد که می‌تواند کسب‌و‌کار شما را به‌تدریج به‌سمت موفقیت سوق دهد و فروشتان را چندین برابر کند. در این مطلب، شما را با ایمیل مارکتینگ آشنا و به نکاتی اشاره خواهیم کرد که برای ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای باید مدنظر قرار دهید.

اهمیت بازاریابی ایمیلی

  • در‌مقایسه‌با سایر انواع بازاریابی هزینه کمتری دارد.
  • ROI (بازگشت سرمایه) بیشتری دارد.
  • به جذب مشتریان جدید کمک می‌کند.
  • همخوانی آسان‌تری با سایر کانال‌های بازاریابی دارد.
  • به ایجاد پیام‌های هدفمند و شخصی کمک می‌کند.
  • کسب‌و‌کار شما را به مشتریان معرفی می‌کند.
  • به دستیابی به مخاطبان بزرگ‌تر و حتی فهرست‌های هدفمند کوچک‌تر کمک می‌کند.

مزایای بازاریابی ایمیلی

  • بیش از ۴میلیارد نفر کاربر ایمیل در سراسر جهان وجود دارد؛ بنابراین، اگر به‌دنبال راهی برای دسترسی به مشتریان خود هستید، ایمیل بهترین مکان برای یافتن آنان است.
  • آیا می‌دانستید که حداقل ۹۹درصد از کاربران ایمیل خود را روزانه بررسی می‌کنند؟ این را نمی‌توان درباره هیچ کانال ارتباطی دیگری گفت.
  • از سال ۲۰۲۰، بازاریابی ایمیلی برای هر دلار هزینه‌شده ۳۶ دلار درآمد ایجاد می‌کند.
  • ۷۹درصد از بازاریابان ایمیل مارکتینگ را جزو سه کانال بازاریابی مؤثر خود قرار می‌دهند.
  • بازدیدکنندگان ایمیل بیشترین احتمال برای مشارکت در فرم‌ها را دارند.
  • شاید بهترین دلیل برای استفاده از ایمیل مارکتینگ این باشد که شما صاحب کانال هستید. خارج از مقررات ایمیل، هیچ نهاد خارجی‌ای وجود ندارد که بتواند بر نحوه یا زمان یا چرایی ارتباط شما با مشترکان تأثیر بگذارد.

مشکلات بازاریابی ایمیلی

  • اسپم‌شدن ایمیل: از‌آن‌جاکه بازاریابی ایمیلی بسیار محبوب است، بسیاری از مشتریان از ایمیل‌های زیاد خسته می‌شوند که باعث می‌شود ایمیل‌ها اسپم شناسایی شوند. ایمیل‌های شما ممکن است اسپم شناسایی شوند؛ جایی که هرگز دیده یا باز نمی‌شوند.
  • مشکل در رسیدن به مخاطب مناسب: یکی از ترفندها برای جلوگیری از اسپم‌شدن ایمیل هدف قرار‌دادن مخاطبان است. اگر گیرنده پیام شما را شناسایی کند، به‌احتمال زیاد آن را باز می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، باید فهرستی از مخاطبان خود ایجاد کنید. اگر به هر فردی ایمیل ارسال کنید، احتمال باز‌نشدن یا حتی اسپم‌شدن آن بسیار زیاد است؛ بنابر‌این، ممکن است تلاش‌های شما هدر رود

نکاتی برای ایمیل مارکتینگ حرفه‌ای

بازشدن ایمیل‌های شما مهم‌ترین بخش ایمیل مارکتینگ است؛ زیرا اگر بهترین ایمیل را طراحی کرده و ساعت‌ها وقت گذاشته باشید؛ اما کاربران آن را باز نکنند و نبینند، انگار هیچ کاری نکرده‌اید و عملاً شکست خواهید خورد. عوامل مختلفی در باز شدن یا نشدن ایمیل‌های شما مؤثرند. درادامه، هریک از آن‌ها را بررسی کنیم.

۱. از فیلترهای اسپم خودداری کنید

اگر ایمیل‌های شما اسپم شناخته شوند، تقریباً بخت خود را برای ایمیل مارکتینگ از دست داده‌اید. همیشه باید سعی کنید ایمیل‌های کاربر‌پسند ارسال کنید تا سیستم‌های ایمیلی شما را اسپم شناسایی نکنند. به‌طورخلاصه، با رعایت این نکات از افتادن به دام اسپم جلوگیری کنید:

  • مطمئن شوید همه گیرندگان ایمیل‌های شما را باز کرده‌اند؛ زیرا با این کار نشان می‌دهید که ایمیل‌هایتان مهم هستند.
  • کمپین ایمیل خود را از آدرس IP مناسب ارسال کنید. پیشنهاد می‌کنیم از آدرس IP که قبلاً اسپم شناسایی شده، استفاده نکنید.
  • ایمیل را ازطریق دامنه‌های تأیید‌شده ارسال کنید.
  • کد قالب ایمیل خود را تمیز نگه دارید.
  • از کاربران بخواهید شما را در فهرست سفید قرار دهند و به دفترچه آدرس خود اضافه‌تان کنند.
  • از استفاده بیش‌از‌حد از کلمه «فروش» خودداری کنید. کلماتی مانند «خرید»، «ترخیص کالا»، «تخفیف» یا «نقد» کلمات محرک اسپم هستند.
  • موقعیت مکانی خود را درج کنید.
  • راهی آسان برای انصراف مشترکان از دریافت ایمیل‌هایتان در نظر بگیرید.

۲. مشترکان غیرفعال را حذف کنید و فهرست کاربرانتان را به‌روز نگه دارید

شما دائماً به فهرست کاربران ایمیل مارکتینگ خود ایمیل ارسال می‌کنید و کاربران نیز آن‌ها را مشاهده می‌کنند. با گذشت زمان، کاربران شما غیرفعال می‌شوند یا به‌دلایلی ایمیلتان را باز نمی‌کنند. در این مواقع، بهتر است کاربران غیرفعال را از فهرست کاربران ایمیل مارکتینگ خود حذف و دائماً فهرست کاربرانتان را به‌روز کنید. مشترک غیرفعال می‌تواند هر‌کسی باشد که در ۶ ماه گذشته یا بیشتر هیچ‌کدام از ایمیل‌هایتان را باز نکرده باشد.

قبل از اینکه آنان را حذف کنید، بکوشید کمپین ایمیلی دیگری برای مشترکان غیرفعال خود بفرستید تا بتوانید دوباره آنان را جذب کنید. برای مثال، لوئیس کارول، مدرس دانشگاه آکسفورد، به‌عنوان آخرین تلاش به مشترکان غیرفعال خود ایمیل ارسال می‌کرد و می‌گفت «آیا حوصله‌ات را سر می‌برم؟» و همچنین می‌پرسید «آیا می‌خواهی هنوز‌هم به تو ایمیل ارسال کنم یا خیر؟» برخی از مردم پاسخ می‌دهند؛ اما برخی دیگر حذف می‌شوند.

یکی دیگر از راه‌های به‌روز نگه‌داشتن فهرستتان این است که هر چند وقت یک‌ بار با مشترکان خود ارتباط برقرار کنید و از آنان بپرسید که آیا می‌خواهند اطلاعات و ترجیحات خود را به‌روز کنند یا خیر. بدین‌ترتیب، به آن‌ها یادآوری می‌شود که می‌توانند با شما در ارتباط باشند.

۳. زمان‌بندی خود را کامل کنید

زمان‌بندی می‌تواند تأثیر زیادی بر باز کردن یا نکردن ایمیل‌های شما بگذارد. حتماً برنامه‌ریزی کنید تا در روز و ساعت مشخص ایمیلتان را بفرستید تا بیشترین بازدهی را داشته باشید. تشخیص دقیق زمان بسیار سخت است؛ اما با انجام برخی از آزمایش‌های A/B، بهترین بازه زمانی را می‌توانید مشخص کنید.

نکته اصلی درباره زمان ارسال ایمیل این است: یک روز از زندگی مخاطبان خود را تصور کنید. صبح و بعدازظهر و عصر چه کاری انجام می‌دهند؟ روز کاری آنان چگونه است؟ چقدر شب‌ها بیدار می‌مانند؟ چقدر صبح زود بیدار می‌شوند؟ پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین زمان را برای ارسال ایمیل‌های خود پیدا کنید.

۴. خط موضوع خود را برجسته کنید

وقتی از نرخ بازشدن ایمیل و کلیک صحبت می‌شود، خطوط موضوعتان مهم‌ترین چیز است. وظیفه شما این است که خطوط موضوع خود را برجسته کنید. خطوط موضوع در ایمیل همان متنی است که در بخش موضوع (Subject) ایمیلتان درج می‌کنید و کاربر قبل از بازکردن ایمیل، آن را مشاهده می‌کند.

  • کنجکاوی را تحریک کنید؛ اما خیلی معمایی صحبت نکنید. موضوع شما باید کاربر را تحریک کند تا ایمیلتان را باز کند؛ ولی نباید آن‌قدر رمزآلود سخن بگویید که کاربر اصلاً نداند موضوع شما چیست.
  • از اعداد و هرچیزی که چشم را جلب می‌کند، استفاده کنید.
  • از لحن دوستانه و محاوره‌ای استفاده کنید.
  • به زبان و سبکی صحبت کنید که مشترکانتان از آن استفاده می‌کنند.

۵. مخاطب ایمیل خود را یک نفر قرار دهید

وقتی ایمیل خود را می‌نویسید، قطعاً به این فکر می‌کنید که این ایمیل قرار است به‌دست هزاران نفر برسد؛ اما شما باید فقط کاربران را در نظر بگیرید. گویی تنها دارید به یک نفر ایمیل ارسال می‌کنید و مخاطب شما فقط همان یک نفر است. برای نوشتن این نوع ایمیل‌ها، باید شخصیت کاربران خود را بشناسید و نیازهای مشتریان را درک و سعی کنید با آنان، به‌خصوص کاربران ایمیل مارکتینگ ارتباط برقرار کنید.

۶. بهینه‌سازی برای موبایل

بسته به مخاطبان هدف و محصول و نوع ایمیل شما، ۶۷درصد از ایمیل‌ها در تلفن‌همراه باز می‌شوند. این یعنی عملاً بیش از نیمی از کاربران ایمیل مارکتینگ شما از موبایل استفاده می‌کنند و شما باید ایمیل‌های خود را مناسب موبایل طراحی کنید.

مطمئن شوید که ایمیل‌های شما سبک هستند و از رسانه‌های کم‌حجم درونشان استفاده شده است. همچنین دقت کنید که صفحه‌نمایش موبایل کوچک‌تر است؛ بنابراین، خطوط موضوع طولانی ممکن است در تلفن‌همراه نمایش داده نشوند.

  • قالب‌بندی را ساده نگه دارید (تک‌ستونی) و کمتر از ۶۰۰ پیکسل عرض داشته باشید.
  • از فونت بزرگ‌تر استفاده کنید؛ زیرا خواندن فونت‌های کوچک در موبایل سخت است.
  • تصاویر همیشه نمایش داده نمی‌شوند (اندروید تصاویر را به‌طور پیش‌فرض نمایش نمی‌دهد)؛ پس مطمئن شوید که ایمیل شما بدون تصویر نیز مؤثر است.
  • برای کاهش زمان بارگذاری، از تصاویر کوچک‌تر استفاده کنید.
  • از دکمه‌ای بزرگ برای ارتباط استفاده کنید؛ زیرا ضربه‌زدن روی دکمه‌های بزرگ‌تر با انگشت شست آسان‌تر است.
  • دو پیوند را در‌کنار یا روی‌هم قرار ندهید. بدین‌ترتیب، کاربر به‌طورتصادفی به‌اشتباه ضربه نمی‌زند.

جمع‌بندی

ایمیل مارکتینگ به شما و کسب‌و‌کارتان فرصت می‌دهد تا بتوانید بهترین تاکتیک را طراحی و استفاده کنید. در این مقاله، با ماهیت ایمیل مارکتینگ کاملاً آشنا شدید و نحوه ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ را آموختید. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی نوعی بازاریابی است که ازطریق ارسال ایمیل به مخاطبان انجام می‌شود و مزایا و معایب خاص خود را دارد که قبل از شروع ایمیل مارکتینگ، باید به آن‌ها دقت کنید. همه نکات بازاریابی گفته‌شده در این مطلب می‌توانند به هر کمپینی کمک کنند تا بازدهی بهتری داشته باشند؛ اما اگر فوراً تغییری مشاهده نکردید، ناامید نشوید.

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *