1

انواع تبلیغات دیجیتال را بشناسیم

با نگرش متفاوت، انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین و بازاریابی دیجیتال را می‌توانید پیدا کنید. دسته‌بندی یکسانی برای انواع تبلیغات آنلاین وجود ندارد. اما به طور کلی، انواع تبلیغات دیجیتال شامل موارد زیر می‌شود:

1- تبلیغات Display 

Display advertising یا همان تبلیغات نمایشی، از جمله پُرکاربرد‌ترین و ساده‌ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال و تبلیغات آنلاین است. در برخی از سایت‌ها این روش را با نام تبلیغات بنری معرفی می‌کنند. این کار اشتباه است، چون تبلیغات بنری می‌تواند زیر مجموعه این روش باشد. استفاده از بنر برای تبلیغ کسب و کار، تنها یکی از راه‌های تبلیغات Display است. یک تفاوت بزرگ بین تبلیغات نمایشی و دیگر روش‌های تبلیغات، عدم اثرگذاری آن روی موتور جستجو است. تبلیغات نمایشی عمدتاً در صفحات داخلی یا صفحه اصلی سایت تبلیغ کننده نشان داده می‌شود. با این وجود به دلیل سادگی در راه اندازی و اثرگذاری بالا، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع تبلیغات دیجیتال نمایشی را می‌توان در دسته‌های زیر خلاصه کرد:

1-1- تبلیغات بنری: تبلیغات بنری به استفاده از یک مستطیل گرافیکی در بالا، پایین، کناره‌ها یا وسط صفحه می‌گویند. تبلیغ بنری یک روش تصویر محور است. یعنی حتماً باید از محتوای گرافیکی عکس یا فیلم برای جذاب‌تر کردن آن استفاده کرد. البته می‌توان به جای عکس از متن بولد شده هم کمک گرفت اما اثرگذاری عکس در مقایسه با متن بیشتر است. از این روش می‌توان برای معرفی برند، گرفتن لید و ری‌تارگتینگ استفاده کرد.

2-1- تبلیغات پاپ آپ: از جمله انواع تبلیغات دیجیتال که روی ترافیک ورودی سایت اثر می‌گذارد، می‌توان به تبلیغات پاپ‌ آپ اشاره کرد. هنگامی که کاربر یک صفحه جدید سایت را باز می‌کند، تبلیغ پاپ آپ به او نمایش داده می‌شود. با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت می‌توان زمان و مکان نمایش تبلیغ را کنترل کرد. اگرچه بعضی توصیه‌ها و نکات را به عنوان راهنمای ساخت پاپ آپ می‌توان در نظر گرفت اما سایز و فرم استانداردی  برای تبلیغات pop-up وجود ندارد. آزمون A/B برای آزمایش نحوه نمایش و زمان نشان داده شدن تبلیغات پاپ آپ، توصیه می‌شود. 

3-1- ساخت لندینگ پیج: برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی و بازاریابی، داشتن یک لندینگ پیج سئو شده الزامی است. صفحه فرود یا همان لندینگ پیج، همان صفحه‌ای است که تمام کاربران بعد از کلیک کردن روی لینک شما، وارد آن می‌شوند. برخلاف صفحات ساده سایت که برای اهداف و goalهای متفاوت ایجاد می‌شوند، لندینگ پیج تنها یک هدف و کارکرد (call to action) دارد. گذاشتن تمرکز بازاریابی و انواع تبلیغات دیجیتال روی لندینگ پیج‌ها، می‌تواند به بهبود نرخ تبدیل (conversion rate) کمپین‌های تبلیغاتی و کاهش هزینه جذب مشتری کمک کند.

2- تبلیغات Native 

با این‌که تبلیغات نیتیو شباهت زیادی با تبلیغات نمایشی دارد، اما نسبت به آن عمومی‌تر و با استراتژی قوی‌تر است. وقتی صحبت از کسب و کار‌های محلی و هدف قرار دادن مخاطبان مشخصی باشد، تبلیغات نیتیو موثرتر است. نحوه نمایش تبلیغات نیتیو، وابسته به سلیقه و جست‌وجو‌های گذشته کاربران است. این یعنی کاربر هنگام وب‌گردی و جست‌وجوی اینترنتی، با تبلیغاتی مواجه می‌شود که با نیاز و خواسته او مرتبط است. اگر هنگام وب گردی با عباراتی مثل «کالاها و محصولات مشابه…» و «افراد دیگر هم خریده‌اند…» روبه‌رو شدید، احتمالا در حال دیدن تبلیغات نیتیو هستید. 

3- تبلیغات سوشال مدیا


ابزارهای سوشال مدیا یکی از بزرگترین شبکه‌های بازاریابی دیجیتالی هستند. تعداد کاربر زیاد و سهولت هدف قرار دادن مخاطبان خاص باعث می‌شود که شبکه‌های اجتماعی، گزینه خوبی برای تبلیغات باشند. انواع تبلیغات نمایشی، همسان (نیتیو) و ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و محدودیتی برای آن وجود ندارد. پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب برای انواع تبلیغات دیجیتال در ایران رایج‌تر هستند. فیسبوک و یوتیوب عمدتاً برای کسب و کارهای بزرگ و رسمی‌تر استفاده می‌شود.

اینستاگرام هم به خاطر داشتن تعداد کاربر روزانه بالا محدودیتی از بابت نوع کسب و کار ندارد. در این شبکه‌ها می‌توانید عباراتی مثل Sponsored و Advertisement را بین پست‌های خود ببینید. با دیدن این عبارات متوجه می‌شوید که با یک تبلیغ روبرو هستید. چند تا از مزیت‌هایی که کسب و کار‌ها را به سمت تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی روانه می‌کند، سهولت استفاده، امکان گرفتن بازخورد و ارتباط مستقیم با خریدار نهایی است

4- تبلیغات موتور جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، احتمالاً هدفمند‌ترین و وابسته‌ترین نوع تبلیغات است. بسته به کلمات کلیدی که کاربران در موتور جستجو وارد می‌کنند، دو دسته کلی تبلیغات PPC و SEO به وجود می‌آید. درصد بالایی از کاربران برای رسیدن به هدف و نیاز خود، تنها روی لینک اول از نتایج جستجو کلیک می‌کنند. بنابراین طبیعی است که برای رسیدن به رتبه اول گوگل، رقابت سختی شکل بگیرد. کمپین‌های تبلیغاتی و استراتژی شما است که نهایتاً رسیدن یا نرسیدن به اهداف مورد نظر را مشخص می‌کند. 

5- تبلیغات ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ هنوز هم یک راه ساده و موثر برای گرفتن لید بیشتر با هزینه کم است. با ایمیل مارکتینگ می‌توانید روی جذب مخاطبان هدف تمرکز کنید. مثلاً اگر لیستی از ایمیل مشتریان وفادار خود داشته باشید، فروش محصولات جدید و و معرفی آن به بازار راحت خواهد بود. برای گرفتن ایمیل کاربران جدید هم می‌توانید از تبلیغات پاپ آپ و پیشنهاد یک هدیه (کتاب الکترونیک، فایل پادکست، کد تخفیف و…) استفاده کنید. راه‌اندازی کمپین ایمیلی باید زیر نظر دیجیتال مارکتر یا مدیر بازاریابی باشد. مهم است که نتایج و آمار به دست آمده از این کمپین به درستی تحلیل شود.در این صورت می‌توان برای کمپین‌های بعدی برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشت.

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *